Srpen plyne poklidným tempem… aspoň pro mě. Ne tak pro Chotě.
V předešlé části Deníčku šílené matičky jsem psala o peripetiích spojených se služebním postupem a o tom, že se Choti asi nepodaří přestoupit do jiného týmu dřív, než v září. Tak zněl oficiální verdikt.
Na Chotě už toho bylo trochu moc. Vyhrabal staré vzkazy, kde mu jeho nadřízený tvrdí, že už ho dávno uvolnil a všechno je připraveno k převedení, kopie rozeslal nadřízeným nadřízeného a za ním samým si, s důkazem v ruce, došel. Najednou, světe div se, všechno šlo. Ne sice obvyklými administrativními cestami, na to bylo pozdě, ale v reálu se nové oddělení Chotě dočkalo hned toho dalšího rána.
Má jinou pracovní dobu a každý den potřebuje novou nažehlenou košili. Protože já žehlím mnohem hůř než on (a košile musí být d-o-k-o-n-a-l-é), naštěstí se mě to nijak zvlášť netýká. Horší je, že Choťův původní tým za Chotě nemá náhradu. A tak Choť pracuje na svém novém místě… a občas taky na tom původním. Vrchol (doufám) nadešel minulý čtvrtek, kdy choť v osm ráno nastoupil do práce, v půl páté odpoledne ukončil směnu, v sedm večer nastoupil znovu – na staré pracoviště – a v sedm ráno dalšího dne měl, po jednadvaceti hodinách, „padla“. Naštěstí to tak bude jen do konce srpna.
Diskriminovaná slečna z tramvaje, co „umí anglicky“, poslala Choti, jak byli domluveni, e-mail s životopisem, aby jí ve firmě zkusil najít práci. Z nějakých důvodů je tu velmi rozšířená víra, že když někdo někde pracuje, může tam kdykoli komukoli najít místo. Choťův e-mail přetéká životopisy Iráčanů, Guinejců, Afghánců a Slováků.
Ale slečna je první, kdo k životopisu připsal, že miluje horké noci (a to ještě Chotě neviděla v nažehlené košili!). 🙂
Kakao je stále stejné usměvavé nemluvně, které celé dny nezapláče, a Miminko a Knoflíčka teď přes den skoro nevídám; chodí si hrát k sousedům, snad aby si ještě užili jejich dětí. U sousedů se totiž stala hodně nepříjemná věc… a odstěhují se. Netěší mě to.
Změny sousedů vesměs znamenají, i když ne třeba rovnou ztrátu, pak aspoň oslabení přátelských vazeb. Milá a charizmatická sousedka, která nám na Vánoce nosila cukroví, která dělá báječné koktejly a krmí, aniž bych věděla, mé děti gulášem, mi bude chybět stejně, jako mi chybí milá a charizmatická sousedka z Prahy, která hlídala Miminko, chodila s námi ven když jsem byla těhotná a nosila mi nákupy, když jsem si zlomila nohu.
A nevím, jak to říct dětem.
Kdykoli jdeme z venku domů, tlučou u sousedů na dveře a volají „Janíku!“ Dvanáctiletý Janík je pouští dál, aby si s nimi mohl hrát, nebo se všichni seberou a jdou k nám. Ale když už tu nebudou, nikdo nezapíská odpoledne na Knoflíčka tak, jako každý den po návratu ze školy pískává Janík, a děti nebudou volat nadšenými hlásky „Joooo! Janík! Janíkuuuu!“ a řítit se ke dveřím tak, že je pro samý spěch nemůžou ani otevřít.
Marně přemítám, jak bych se sousedce mohla ještě rychle aspoň trochu odvděčit za to, co pro nás dělali – Janík krmí naši kočku, když jsme pryč, jeho maminka nám půjčuje klíče od (jejich) zahrady, když jsou pryč oni.
„Janík sem bude za vámi určitě chodit,“ chlácholila mě sousedka před pár dny, „vždyť on má školu tady za rohem…“ Inu, školu, tu za rohem má, což o to. Ale je rozdíl mít kamarády v domě a mít je za (byť školním) rohem.
Kakao po Janíčkovi ještě tesknit nebude. Kakaovi je půl roku a já si řekla, že teď, když budou děti ve školce a choť bude mít víc volna, mohla bych si najít práci aspoň na část úvazku.
„Ty chceš dělat uklízečku?“ povytáhl Choť obočí nad volbou mého budoucího povolání.
„Nemusím dělat zrovna uklízečku,“ bránila jsem se, „ale na částečný úvazek nikde nic jiného nenabízejí…“
Pomlčela jsem o tom, že když nemám žádné doklady o tom, že jsem vůbec kdy byla zaměstnananá (kromě pracovních smluv, a z nich nejmladší z roku 1995), žádné doporučení, neprokazatelnou praxi, a když potenciálního zaměstnavatele můžu vábit jedině na na prachem zapadané maturitní vysvědčení a informaci o čtyřech letech na mateřské, moc vysoké ambice mít nemůžu.
„Ještě bych mohla dělat tuhle noční recepční v hotelu.Chtějí reprezentativní vystupování a dva světové jazyky, dvanáctihodinové směny… To by šlo, ne?“
„Hm,“ nahlédl mi přes rameno Choť, „za osm tisíc hrubýho, to je skvělý. Dostaneš pět tisíc na ruku… Tak já ti dám šest a budeš v noci hlídat doma děti, jo?“
Budu noční recepční ve vlastní ložnici…
Vrátil se ramadán. Poslední dobou běží roky tak rychle, že mi to připadá, jako by jeden postní měsíc stíhal druhý.
„Co je to Bůh?“ zeptala se Miminka předevčírem, a já jsem upadla do rozpaků, co na to odpovědět. Připadalo mi, že slovníková definice o mocném, nadpřirozeném, nesmrtelném všemohoucím a vševědoucím by ji neuspokojila, 99 jmen Božích nejspíš taky ne.
Uf! Otázky o sexu zodpovídám daleko bravurněji.
Komplikace evropanství na nás doléhají plnou vahou. Kdybychom byli (třebas) Iráčené, nechali bychom děti od tří let memorovat Korán a považovali to za vhodnou náboženskou osvětu pro tento věk. Ještěže vím, že nejsem sama, koho tyhle otázky ve výchově dítěte uvádí do rozpaků.
Ptal se mě před několika měsíci kamarád, český muslim – manžel katoličky a otec holčičky o něco starší, než ta naše – jak předkládám dítěti náboženství. Musela jsem přiznat, že nepředkládám. Jak předložit tříletému dítěti filosofii, věčnost, koloběh života, vesmír? Kamarádovi se zjevně ulevilo, že není sám, kdo se s problémem potýká, a dodal, že si musí osvěžit pravidla modlitby, aby dcera aspoň věděla, jak se modlitba provádí. V tom mají naše děti výhodu – modlitby, kostely a mešity u nás nejsou o nic exotičtější, než nákupy a obchody.
Kamarádka bioložka, matka dvou malých dětí, odjíždí na měsíční služební cestu do Senegalu. Mám jí říct, co bych chtěla přivézt, protože si umí představit, že se mi asi hrozně stýská… Kamarádka má za muže českého genetika (nebo tak něco), ale do Senegalu jezdí pracovně už dlouho, a tak ví a chápe. Závidím jí.
A Nigeria mi včera v noci nasadila brouka do hlavy. Kdybych prý odjela s dětmi do Afriky a Choť zůstal sám v Evropě, ušetřili bychom spoustu peněz… a místo v desetiletí (nedej Bože desetiletích!) by se naše stěhování na jih mohlo počítat v horizontu několika málo let. Třeba i jen dvou…Tedy vlastně Choťovo stěhování, protože my ostatní bychom tam už byli. Nigeria má pravdu. Ať se na to dívám z kterékoli strany.
Teď ještě, jestli si to bude myslet i Choť…
L.
srp 27, 2009 @ 11:14:42
jak byste usetrili Manzelko ? V Africe by se o tebe a deti starala manzelova rodina ? proc se nepresunete uz ted ? A ja vubec nevedela ze i ty se chces stehovat do Afriky ?! To jsou veci…!
Manželka
srp 27, 2009 @ 11:53:03
L., já se tím ale vůbec netajím! I na blogu se to tu a tam objevilo… a stejně pořád všichni bůhvíproč předpokládají, že tu chceme zůstat. 🙂 Proč se nepřesuneme už teď? Co bychom tam dělali? Před krizí byla v Senegalu 50%ní nezaměstnanost, teď bude mnohem vyšší. I zaměstnaní někdy nedostávají plat, a ti, co ho dostávají, mají měsíční příjem cca od 1.500 do 7.000 Kč (jsou i jedinci, kteří v hlavním městě dosáhnou na průměrný český plat, ale to jsou výjimky z oborů s nějakou úzkou specializací, pracující v cizích firmách. A ani ti teď někdy nedostávají výplaty.). Přestěhovat se můžeme, až budeme mít tolik peněz, že budeme sebe (a případně další lidi) schopni v dostatečné kvalitě uživit sami. Senegal je relativně drahá země a investice si žádají býti v řádech statisíců, více = lépe. A z jednoho platu se při dětech půlmilionky spoří špatně… Manželova rodina by se o mě starat nemusela – náklady na živobytí jsou tam asi o osmdesát procent nižší, než tady; slušně vyjít se dá, pro rodinu, i se třemi čtyřmi tisícovkami na měsíc (včetně nájmu). A kdyby se Choť odstěhoval na ubytovnu, za bydlení by zaplatil asi pětkrát méně, než teď, nám by stačilo taky málo… náklady na běžný provoz by nám rázem klesly tak asi o 70%. Tam tedy ta úspora. 🙂
L.
srp 27, 2009 @ 11:57:42
Achhh…tak to ja asi prehlidla, dik za detailni vysvetleni…ctu..jasne 😉
PJ
srp 27, 2009 @ 15:03:34
já myslím že není důvod se stěhovat do Afriky. Evropa bude do padesáti let komplet muslimská, takže tvoje děti se tu budou mít jako v ráji…
Ebo
srp 27, 2009 @ 19:49:03
Mily PJ, asi jsi cetl jiny clanek, o nabozenstvi tady vubec nejde…..
Manželka
srp 27, 2009 @ 21:07:29
PJ, to se za posledních čtrnáct dnů muslimové tolik pomnožili? Před čtrnácti dny se v denících psalo o tom, že za padesát let bude islám vyznávat 20% Evropy, ne 100%. Za 50 let by mi bylo skoro devadesát, neudržela bych pravděpodobně moč, natož myšlenku, a náboženské složení Evropy by mi bylo už asi dost jedno, zvlášť pokud (jak doufám) v ní, ať tak či onak, nebudu. Ebo nadto poznamenává správně: důvodem stěhování není náboženství.
bosorka
srp 28, 2009 @ 09:23:05
Myslim, ze je to rozumny pristup, co manzel navrhl. Kdyz je on tak vytizeny, ty mas taky doma urcite dost prace, kdyz jsi na to sama, takze zní rozumne delat dal svou \"praci\" doma, aby on mohl delat svou v klidu a mel zázemí. Tech 6 tisic by ti davat mohl, za zvladnutí vsech deti a vsech praci je to rozumne kapesne;-)Konecne budes mit trochu vic casu a penez na to, abys mohla chodit k holiči etc., jak on vyzaduje, ne?
proctonejde
srp 28, 2009 @ 14:23:36
ja bych rekla, ze ti Nigerie radi dobre, pokud jsou naklady na ziti v Senegalu tak nizke a muz by byl schopen zit na ubytovne? Jenze jak dlouho? No dva roky se pry asi daji, je tu jeste jedna podminka, kterou by jsi mela zvazit a ta je kolik prijde letenka do Senegalu a zpet, aby tim co usetris za nizsi naklady bys pak zaplacala naklady na muzovy lety za vama na novy rok a jake mate pro vas dulezite svatky a dny :o)) Vem si kolik usetris za rok a kolikrat do roka muz by priletel za vama a uvidis co ti vyjde :o)
proctonejde
srp 28, 2009 @ 14:40:51
a k te vire: me zname 6-lety bratr docetl cely Koran v arabstine. Kdyz jsem se zeptala a to jako rozumi arabstine, tak mi bylo receno, ze ne ?! No pokud priste precte cely Koran v jeho jazyce aby porozumel obsahu tak proc ne… samozrejme, ze k dobracovani se porozumeni bude potrebovat take znat historii a dostat urciteho veku porozumeni… i kdyz… ale rekla bych, ze plno jich zustane jen u toho precteni v arabstine a ten obsah pomijeji :o(( Ale nejsi v tom manzelko sama, take bych nevedela jak vysvetlit diteti preskolniho veku co je to Buh :o)) Snad jen rict, ze je jen jeden a plno lidi mu pricita take plno jinych jmen a synu… coz neni dobre :o) A ze Buh je vsude a vi vsechno co clovek dela a i to co si myslime a co skryvaji nase srdce a duse… (no je to tezke) :o)
proctonejde
srp 28, 2009 @ 14:47:15
a take neni dobre pokud si muslim Boha predstavuje jako cloveka… ze vypada jako nejaky strycek z bilyma vousama cely v bilem… a ze kazdy clovek ma dva andely ktere pri ukonceni modlitby vzdy pozdravi a kteri nam zapisuji nase ciny :o))
Manželka
srp 29, 2009 @ 00:12:05
/8/ proctonejde, v mojí kalkulaci se varianta, že by Choť za námi létal na svátky, tak nějak nevyskytuje. Ono je docela běžné (s přihlédnutím k důvodům emigrace i logické), že emigranti domů za rodinami nelétají šestkrát za rok, ale jednou za šest let. A ty dva tři roky by se určitě vydržet daly.
Ariana
srp 31, 2009 @ 14:06:46
ráda čtu Tvůj blog a zatím jsem neměla potřebu nic komentovat. Až teď, když píšeš, že byste se event. odstěhovali na dva až tři roky do Senegalu kvůli nižšším výdajům a Tvůj Choť zůstal tady na ubytovně. I když byste na jednu stranu mohli ušetřit, na druhou stranu, nebyla by škoda, že Choť by neviděl několik let děti, jak mu vyrůstají?A děti by na několik let ztratily kontakt s otcem? Je to vzácný čas, děti rostou jako z vody a než se nadějete, vylétnou z hnízda. Tvůj Choť je mladý člověk, asi by se mu hodně stýskalo po rodině. Stojí tyhle oběti za to?
Manželka
zář 01, 2009 @ 00:39:45
ale on by ty dva tři roky obětoval pro ně… A dělají to tak všichni, ono to moc jinak ani nejde.
Quanti
zář 01, 2009 @ 12:23:43
chm, když desetiletí… jen tak uvažuju, co na to stěhování budou říkat v té době puberťáci Miminko a Knoflíček? Budou tu mít školu, kamarády…
Manželka
zář 01, 2009 @ 15:06:11
no právě. Lépe dříve, než později.
Ebo
zář 01, 2009 @ 20:35:48
Ahoj Manzelko, souhlasim ze drive lepe. Svagrova se snazila prestehovat deti zpet z USA do Nigerie, kdyz uz byli pubertaci. A nevychychali to, vsichni se vratili po 10mesicich, krome manzela. Nevim, jak je to v Senegalu, ale v Nigerii bych timto stehovacim pocinem neusetrila, ba naopak. Ziti je tu drazsi nez v USA, jestli si teda chceme zachovat pohodli. Klimatizace, generator, dobra skola, to vse stoji prachy. Nekdy si chceme doprat evropske potraviny, ktere jsou aspon 4x predrazene kvuli dovozu atd. Penize se tu kutaleji, ze 100dolaru neznamena nic, v USA bych se 100 vyzila o hodne delsi dobu…..Proto jsme s navratem vyckali do doby, kdy bylo jasne, ze penez na navrat je dost, opravdu DOST.
Manželka
zář 01, 2009 @ 22:53:19
já tedy s klimatizací a s generátorem nepočítám, s evropskými potravinami taky ne, soukromé školy zatím nejsou potřeba. Problém je v tom, že tady se tak skromně žít zkrátka nedá, a když budme čekat, až bude opravdu DOST, může se stát, že se taky nedočkámě nikdy… takže radši několik let s neúplnou rodinou, než – jak se stalo tvé čvagrové – s neúplnou rodinou navěky…
Ebo
zář 01, 2009 @ 23:16:45
To mas take pravdu. Vzdyt i my vlastne byli oddeleni skoro 2 roky, kdyz manzel pripravoval zazemi a praci atd., a to jeste nebyly prachy zadne, takze my museli zustat v US. A asi zalezi na kazdem, jak chce zit. Ja ale uz jsem si prozila svoje, a ted uz by se mi asi bez generatoru (porad jsou vypadky) a klimosky nelibilo, hlavne kdyz miminko krici z vedra, a jeji telicko se neochladilo ani po koupeli. A take doktori se na dite ani nekouknou dokud nezaplatis. Tak nam vsem dej vedet, jak se rozhodnete, urcite jsou tady vsichni zvedavi. A moc fandim, at ti to vyjde. Jeste k te me svagrove, problem tam byl, ze se prave ona a deti nedokazali zit skromne jak rikas, nedokazali se z americkeho blahobytu preorientovat na zivot bez stale elektriky, tekouci vody atd., tam prave nebylo DOST penez na udrzeni zivotniho standartu tak jak byli zvykli…a tak radeji zvolili zivot neuplne rodiny, ale pohodli pro deti.
Manželka
zář 02, 2009 @ 13:49:27
na lékaře snad bude (v Senegalu je státní lékařská péče dotovaná; problém nastává, když je potřeba vyšetření u specialisty, testy v laboratoři, zdravotnický materiál, léky…), v nejhorším případě i na letenku 🙂 . Život bez elektriky a bez tekoucí vody mně nevadí 🙂 – a právě si myslím, že dokud jsou děti malé, zvyknou si na skromnější poměry snáz. Neúplnou rodinu a pohodlí… to bych nevolila nikdy, ale z naší debaty se už teď musí zdát, že volím neúplnou rodinu A nepohodlí :))))
Wendolene
zář 03, 2009 @ 18:59:26
tohle citim silne a nesouhlasim. Penize opravdu nejsou vsechno. Je dulezite, aby deti mely stabilni rodinu. Pokud byste se s detmi presunula do Senegalu a setrila tak, manzel by nemel sanci priletet, mozna jednou za tri roky,kdyz by se zadarilo. Deti by prakticky neznaly otce, odcizil by se jim. Rodina spolu je dulezitejsi nez usetrene naklady na zivobyti. Navic v Cesku ( dovolim si tvrdit) je lepsi zdravotni pece o deti a skolstvi. Chapu, ze se vam v Cesku az tak nelibi, ale v Senegalu je zatim nerealna sance na zivot pro celou rodinu prave kvuli nezamestnanosti. Je lepsi rodina spolu nebo trosku penez navic? Pro mne by byla volba jasna. Pokud se chcete casem presunout opravdu natrvalo do Senegalu, delejte to postupne, at si deti zvyknou, nejdriv navstevy, postupne seznamovani, cim starsi deti, tim hure se sblizuji s \"cizi\" kulturou. Ja bych rozhodne rodinu netrhala. Pro deti je dulezity otec, zila byste jako svobodna matka s hordou pribuznych,ale bez partnera, bez otce svych deti. Za jakou cenu? Ma to cenu?
Manželka
zář 04, 2009 @ 11:10:07
Wendolene, zdravím! Nevím, jestli jste četla diskusi a jestli já jsem se vyjádřila dost srozumitelně. Taky mám trochu dojem, že Vaše zděšení možná plyne z toho, že u nás je tento způsob rodinného života už pozapomenutý (ještě v 19. století bylo celkem běžné, že otec odešel od rodiny za prací a vracel se jen občas) – v západní Africe by to nepohoršilo nikoho, protože to tak funguje už po staletí, rodiny se kvůli tomu (většinou) nerozpadají a děti se nezdají doživotně trpět. \"Rodina spolu\" – podle toho, co rozumíme rodinou. Pokud se držíme západního \"nukleárního modelu\", pak rodina je matka, otec a děti. Ale pro mě je rodina daleko víc lidí, a pokud mají děti mužské vzory (a vědí, že tatínek je neopustil), nemusí podle mě život bez tatínka v kruhu milující širší rodiny být traumatičtější, než život v izolaci pouze s (unavenou) maminkou a (uštvaným) tatínkem. Také jsem se možná nevyjádřila dost srozumitelně: šetření nákladů na živobytí je tady PODMÍNKOU budoucího společného živoata… viz komentář číslo 16. Živit rodinu v Česku je mnohem dražší, než živit rodinu v Senegalu (a to i za předpokladu, že děti chodí do placené školy). Pokud \"rodina zůstane pohromadě\" od začátku, náklady na výchovu a zabezpečení dětí budou nadále stoupat a výhled na společené stěhování se skutečně potáhne v horizontu desetiletí. Jak sama píšete, větší děti si na změny zvykají hůř. Je sice možné, ale zdaleka ne jisté, že pubertální děti budou z přesunu nadšené – ale je taky možné, že ne. Potom se může stát, že se s nimi budu muset vrátit a za deset patnáct let dopadneme jako rodina Eboiny švagrové – tatínek (už nastálo) v Senegalu, děti (už nastálo) v Česku. A to všechno kvůli přesvědčení, že \"rodina má zůstat pohromadě\". Návrh na postupnou adaptaci je sice rozumný, ale absolutně nereálný. Píšu přece, že bez peněz na podníkání se není možno vrátit. Pokud bychom měli jezdit jednou nebo dokonce dvakrát ročně na \"adaptační\" výlety, přišly by nás tyhle tréninky tak na 200.000, respektive 400.000 Kč ročně. Pominu-li, že na dva výlety by padl skoro celý Choťův roční příjem (jen cena letenek pro 5 lidí začíná přibližně na 120.000, je potřeba mít peníze na cestu a hlavně peníze pro příbuzné a známé, protože bez darů není možné přijet, celkem tedy cca 200.000 Kč/výlet ), nedostali bychom se nikdy nikam. Takže, ještě jednou objasňuji: ta \"troška peněz navíc\" je potřeba právě proto, aby rodina mohla zůstat pohromadě v delším horizontu, než jen několik let. 🙂
Wendolene
zář 05, 2009 @ 07:04:22
Je mi jasne, ze drive to tak lide delali, ze muz odesel za praci a byl dlouho pryc. Jenze take to stalo za zlamanou gresli. Zenska byla porad sama. Vy dva mi stejne pripadate jako spis evropska rodina nez rodina africka, tudiz me \"zdeseni\". Ja bych to proste nechtela, byt sama bez manzela s detmi, vzdy bych odmitala, at je castka jakakoliv. Pozoruji to u nas doma, jak to vypada a take u nekterych znamych, kdyz otec neni doma byt jen 2 mesice, deti si odvyknou rychle a potom znovu museji hledat k otci cestu. Cim jsou starsi, tim je to horsi. Take presun z Ceska do Senegalu je celkem drsny pro deti. I kdyz znaji jazyk, neni to jednoduche uplne se tam szit se vsim. Vzdy budou cizinci, outsideri, at umi jazyk sebelepe. Tenhle plan do budoucna je opravdu treba promyslet. Jenom jsem vyjadrila svuj nazor, ze bych vazne do toho nesla, byt bez manzela, byt porad sama s detmi, cekat a cekat, a nakonec to nemusi dopadnout tak, jak to melo byt…ono se planuje a planuje…chapu, ze se vam v Cesku nelibi , to ano, ale radeji mit zdravou a silnou rodinu pohromade na horsim miste, nez byt roztrzeni a nevidat se. Jinak si dovoluji odporovat, znam jiste rodiny ze zapadni Afriky, kde se tohle praktikuje, a manzelka vzdy trpi a deti tim rozhodne trpi, ze nemaji otce doma. Diskusi jsem cetla, to ano. A napad Nigerie stale povazuji za posetily. Ale vy si to samozrejme udelate dle sveho…
Manželka
zář 05, 2009 @ 08:08:43
nevím, jestli si rozumíme… Nejde o to, jaká je částka, ale o to, jak brzo nebo pozdě budeme s to budovat svou budoucnost. A právě i o to, jak sama píšete, že \"čím jsou děti starší, tím je to horší\". Co se týče Senegalu, děti žádný tamní jazyk neznají (o to je to horší, a zároveň je to o důvod víc, proč je tam vzít ještě malé). Cizinci a outsideři, to budou spíš tady než tam. Senegal, narozdíl od Česka, má tradici \"multikutury\" 🙂 velmi dlouhou a i když je nesmysl tvrdit, že se budou vždycky za všech okolností setkávat se vstřícným přijetím, přece jen tam mají víceméně jistotu, že se nikdy nestanou terčem rasového útoku, fyzického ani verbálního. (Aspoň ze strany dospělých, protože děti si všímají všech odlišností. 🙂 ) Musím vás vyvést i z omylu o \"cizincích\": tam jim nikdo nikdy neřekne \"vy nejste Senegalci\" – a kdyby to náhodou řekl, bude mu oponovat každý v doslechu (jako se děje teď, když se na post prezidenta chystá kandidovat v cizině vychovaný syn Francouzky; novinář si dovolil poukázat na to, že \"není Senegalec\", za to byl čtenáři, povětšinou odpůrci kandidatury onoho muže, \"roznesen na kopytech\"); národnost se totiž podle tradice dědí po otci a je lhostejné, kdo je matka. Víte, dívám se na to z toho pohledu, že Choť v Evropě zůstat nechce. Ani já ne. Miliony na to, abychom jezdili do Afriky dvakrát ročně, a ještě ušetřili, nemáme. Když zůstaneme tady, odjeli bychom, možná, všichni dohromady třeba za 10 – 15 let. S dětmi, které nikdy v Africe nebyly, budou tu mít kamarády, školu, jiný způsob myšlení. S dětmi, které budou Češi, ale měly by žít (už skoro dospělé) v Africe. A pokud to neustojí? Tatínek zůstane natrvalo v Africe a děti se (s tou svobodnou matkou, o které jste psala minule) natrvalo vrátí do Evropy. (Nebyli bychom jediná rodina, která tak dopadla.) Kde bude ten přínos \"společného života\" potom?
Wendolene
zář 05, 2009 @ 18:17:06
Je to tezke. Jenze clovek musi zvazit vse pro a proti. Pokud zustanete v CR do te doby, nez deti vyrostou, samozrejme to pravdepodobne dopadne tak, ze deti zustanou v CR a presunete se jenom vy dva. Vy muzete zit v Senegalu, deti se tam neprizpusobi. Pokud tam deti privedete, kdyz budou v puberte, neustoji to s nejvetsi pravdepodobnosti, budete se muset vratit, mozna bez tatinka, mozna s nim. Kdyz se presunete ted, je risk, nejenze se neusetri tolik penez, kolik je potreba, ale take se muze vas vztah rozpadnout uplne, nejen manzelsky, ale i vztah otec-deti. Ja osobne bych se vzdy snazila vse delat tak, aby rodina zustala spolu, i kdyz to znamena, ze musim zit nekde, kde se mi az tak nelibi, ale dulezite je, ze rodina je jako celek v pohode a spolu. Nevim pravda, jak je to v Senegalu. Vychazim z jinych zemi v zapadni Africe, kde deti, ktere vyrustaly v Evrope, vratily se do Afriky s rodici a stejne byli stredem poznamek a nikdy nebyly brany jako rodili obyvatele. Dite, ktere je presunuto z kontinentu a kontinent to nema lehke, pokud se jedna o presun Evropa nebo USA smerem Afrika. Naopak je to jednodussi. Ale nechame te diskuse, je to koneckoncu vas zivot a vase rozhodnuti, nechci vam do toho dale \"kecat\". Preji vam hezky zbytek vikendu.
Vico
zář 05, 2009 @ 19:28:20
Jestli chce ušetřit, tak co si postavit stan někde u lesa a máte to zadarmo. Můžete chodit bosky, jako v Senegalu, tatínka uvidíte každý den, dříví v lese je také dostatek,… Jestli nemáte peníze, tak nemáte mít tolik dětí. Jak jednoduché. Bože, to je tedy uvažování!
Manželka
zář 05, 2009 @ 20:42:11
Wendolene, když já si pořád myslím, že lepší dva tři roky v odloučení teď, než třicet potom… copak deseti, dvanáctiletému dítěti otec nechybí? \"Děti v Česku, my v Africe\" by to asi nedopadlo, těžko si představuji, že bych nechala v Evropě samotné pubertální děti. Pokud jde o vztah otec-děti, netroufám si soudit, ale pro vztah manželský je podle mě daleko zhoubnější současný společný život ve stresu… No nic, můžeme si o tom popovídat po e-mailu. 🙂 Vico, asi nejste pravidelným čtenářem, nebo jste vůbec nepochopil, o co tu jde. Dětí máme přesně tolik, kolik chceme, a ještě o pár kousků míň, než s přehledem uživíme. Nemusím ve školce vysvětlovat dceři (jako někteří jiní rodiče), že nemůže jet na plavání, nemůže jet na školu v přírodě, nebo že nemůžeme chodit pořád do ZOO, že nepůjdeme do cvičení nebo na koníčky, protože nemáme korunky… (to všechno jsem slyšela a nic takového bych nikdy dítěti říkat nechtěla, i když si nemyslím, že lidi, co to říkají, nemůžou dětem uchystat šťastné dětství a že by děti mít neměli.) Nám, milý pane (předpokládám, že jste pán!), se jedná o to, že potřebujeme ušetřit v krátké době mnoho set tisíc korun, což se v Česku z jednoho platu (při nákladech na život rodiny) činí těžko, byť je to plat vysoce nadprůměrný. Nejsem tak mladá, abych si mohla dovolit s rozením dětí čekat, až ty peníze budou, a riskovat děti postižené nebo žádné. Vaše rady nebudu aplikovat tu ani onde; tady je na chození bosky zima, v Senegalu jsou strongyloidy.´;) A i když jsem to původně nechtěla psát… jde mi taky o to, že nechci, aby moje děti vyrůstaly tady. Tam na jihu je zdvořilost a tolerance přece jen častější, než tady. 😉
Ebo
zář 07, 2009 @ 20:46:11
Tak, Mazelko, koukam ze se tu rozvinula sahodlouha diskuze o tvem stehovani ci nestehovani. Kazdopadne je to tvoje vec, jak a kde chces svoje deti vychovat, nebo ne? Sama jen muzu rict, ze jsem rada kdyz se po trochu delsim pobyty napr. v USA vracime zpet do Nigerie, ty spatne navyky co deti pochyti za kratkou dobu…Jinak E. je uz nebo jen 7, v Nigerii to miluje, deti behaji po zahrade, honi jesterky, ma svoji zelvu, jezdi na kole, miluje tamni jidlo, proste jako vsude (krome tech jesterek). A urcite je rada za tech mnoho teticek a strycku, kteri ji rozmazluji…V Cesku, kde ma dalsi rodinu, to samozrejme miluje take. Ma tam rozmazlovaci babicku. Take bych chtela reagovat na to o odlisnosti nasich deti, jsem z maleho mesta, a tam jsou deti opravdu pozdvizenim, proto tam manzel take odmital zit. V Nigerii se nestane, ze by se na ne divne divali apod. Sem tam uslysim, ze ja ci ony jsou oyinbo, ale vubec to neni mysleno spatne, tak oznacuji i sve vlastni svetlejsi barvy. Jeste se nestalo, jako v Ceku, ze by na E. nekdo pokrikoval BELOSKO atd. V Cesku jsem byla i narcena z przneni rasy a podobne pribehy!!! Proste preji ti Manzelko hodne stesti v rozhodovani, vim ze je to moc tezke, bude to tezke, ale za stastnou budoucnost to stoji….
Manželka
zář 24, 2009 @ 12:17:07
no právě, o to \"pochytávání\" mi jde především…
Gitega
pro 11, 2009 @ 18:52:49
Zdravím Manželku i další přispěvatelky. Blog už nějaký ten pátek (i když nepravidelně) sleduju a Baobab… jsem přečetla v září v porodnici jedním dechem:-). Několikrát jsem si říkala, jestli náhodou nebudete mít touhu do Senegalu s rodinkou odejít… A odpověď jsem našla tady:-). Manžel pochází z Burundi a řešíme podobný problém s přesunem na jih (prostředí znám, před 2 lety jsem tam 7 měsíců pracovala). Kdyby bylo jen na manželovi, šli bysme hned, protože on má naopak v Burundi daleko větší možnosti dobré práce než tady. Jenže mě, ač z jsem z Burundi v mnoha ohledech nadšená, se teď s malým miminkem přesun nezdá úplně ideální. Zatím to vypadá, že budeme stěhování oddalovat až do dalšího dítěte (pokud se tedy zadaří). Oddělovat bych nás tedy nechtěla, ale je mi jasný, že v mnoha případech je to zvlášť v africkém kontextu nevyhnutelné. Každopádně přeju hodně štěstí při rozhodování a správné načasování. Z vlastní zkušenosti vím, že to není snadné:-(. A blog (včetně detašovaného pracoviště) je opravdu výborný!
Gitega
pro 11, 2009 @ 22:53:37
Manželko, a kterým jazykem vlastně mluví tvůj choť s vašimi dětmi? Myslela jsem, že francouzsky…
Manželka
pro 12, 2009 @ 08:18:35
Gitego, díky! S malým miminkem by se mi také cestovat nechtělo, ačkoli mám kamarádku, která do Senegalu jela pracovně se šestiměsíčním kojencem… ale Burundi je, mám dojem, zdravotně ještě o něco rizikovější (čtu teď knihu o virech a parazitech /Přežijeme? Morové rány dneška/ a jsem z ní trochu paranoidní… ale každému doporučuji!). V každém případě, přeju úspěšné rozhodování! A, ano, mluví s nimi francouzsky. Tvůj též?
Gitega
pro 12, 2009 @ 09:33:04
Manželko, díky za odpověď a tip na čtení. Knihu jsem zarezervovala v knihovně, už jen vyzvednout a přečíst; snad oba kroky zvládnu se stejnou lehkostí jako tu rezervaci:-). V Burundi hrozí hlavně malárie, která je alev místních podmínkách dobře léčitelná (pokud má tedy člověk na zaplacení zdrav. péče). Manžel zatím kombinuje francouzštinu a kirundi, miminko je ještě malinké, ale radši bych aby v budoucnu používal jen kirundi. Francouzsky mluvíme mezi sebou a franc. se navíc může naučit ve škole. Kirundi stěží…
Manželka
pro 12, 2009 @ 12:17:58
Gitego, kniha je skvěle napsáná, ale jelikož má asi 600 stran, čtu ji i tak už asi 2 měsíce 😀 . Ale o malárii je v ní napínavá a dloooouhá kapitola (ač ne tak dlooooooooooooouhá jako ta o HIV), určitě zaujme. Taky hlasuji pro kirundi! My s wolofštinou teprve začínáme… Tedy já.
Cirrat
pro 30, 2009 @ 20:31:27
Ta kniha je výborná! Utěšuje mě to, že pravděpodobně se lidstvo jako takové nachází v dalším evolučním stádiu mutace a za pár desítek generací nás viry už nebudou zdaleka tak vzrušovat (a kosit) jako to dělají teď… Mamka je ortodoxní křesťanka (i když spíš stylu \"věřím si po svém, akorát jsem byla nějak pokřtěná\") a já si své náboženství vybrala časem taky. Odmalička jsem slýchávala takové ty věci o tom, jak je v nebi Bůh a je důležité chovat se podle něj 🙂 Pak jsem přešla (ne)plynule na \"Bůh je prvotní hybatel, díky kterému jsme vznikli a každý má svou představu o tom, jaký je, proto ho nedefinujeme a nehrabeme se ostatním do jejich definicí. Hlavní je žít tak, aby se člověk nemusel stydět sám za sebe.\" Ale jak to vysvětlit malejm, to fakt neporadím (PS: to je můj názor, a komu se nelíbí, nechť mi… rukáv políbí – já mu ho nenutím)